• Agnieszka Makowiecka-Pastusiak
    Piknik pod Wiszącą Skałą. Próba psychoanalitycznej interpretacji. (2015)

      Film Petera Weira „Piknik pod Wiszącą Skałą” (1974) zaczyna się zdaniem: To, co widzimy i co nam się zdaje, jest jedynie snem, snem we śnie. Trudno nam to nieoczywiste zdanie zrozumieć, kiedy oglądamy film po raz pierwszy i zostajemy z nierozwiązaną zagadką. Ta zagadka nas pociąga i może dlatego, zdaniem wielu osób, jest to film, do którego chce się wrócić. Nie nudzi, nie złości, nie budzi sprzeciwu. Oglądając go po raz drugi, trzeci, dziesiąty, nie dowiemy się więcej w kwestii faktów. Będziemy za to mie... więcej

  • Rozmowa z Olgą Pilinow
    Wiara w praktyce klinicznej i medytacyjnej (2014)

    Z psychoanalityczką Olgą Pilinow rozmawia Monika Jakubowicz – psychoterapeutka psychoanalityczna i superwizor terapii dzieci i młodzieży PTPP.   MONIKA JAKUBOWICZ: Tematem tego numeru Biuletynu jest szeroko rozumiane pojęcie wiary. Chciałam żebyśmy porozmawiały o tym, jak można myśleć o wierze w kontekście psychoanalizy. Zwróciłam się z prośbą o tę rozmowę do Pani w związku z tym, że będąc psychoanalitykiem ma Pani jednocześnie wieloletnie doświadczenie w praktyce duchowej... więcej

  • Maciej Musiał
    Historia Idy, czyli zbawienie zamiast żałoby (2014)

      Utrata najbliższych jest sama w sobie bolesną raną, zaś utrata w traumatycznych okolicznościach pogłębia jej bolesność w stopniu, który często nie pozwala na przeżycie żałoby i rozstanie z obiektem. Takimi okolicznościami mogą być morderstwo, samobójstwo, czy inna śmierć w atmosferze wyobcowania i prześladowania. Równie okrutna może być niewiedza o okolicznościach nagłej i wczesnej śmierci kochanych obiektów.   W pracy Żałoba i melancholia (1915, 1917) Zygmunt Freud opisał proces powstawania depr... więcej

  • Anna Mączyńska-Adamczyk
    Pani Bovary. Fałszywe kobiece światy jako obrona przed życiem. (2014)

    Ryszard Engelkig, autor nowego przekładu powieści Gustawa Flauberta Pani Bovary rozpoczyna swoje posłowie takim oto streszczeniem powieści:   Historia jest prosta i banalna. Emma Bovary urodziła się na wsi, skończyła szkołę przyklasztorną i poślubiła felczera; życie w małym miasteczku nie spełniło jej marzeń; miała dwóch kochanków, ale ci też ją zwiedli; szukała pociechy w tandetnych luksusach, popadła w długi; załamana klęską uczuć i groźbą licytacji, zażyła truciznę (Flaubert, 1856/2005, s 341... więcej

  • Bartosz M. Puk
    O zniewalającej sile wolnych skojarzeń (2014)

    Wstęp Z dnia na dzień na portalach społecznościowych jesteśmy bombardowani kolejnymi informacjami, które mogą być na tyle ciekawe, żeby zwrócić na naszą uwagę, lub mogą nas jedynie obciążać. Przykładowo, Del Harvey [3] w swoim wystąpieniu na konferencji TED podała, że w styczniu 2009 roku ludzie wysłali 2 miliony „tweetów”. Natomiast w styczniu 2014 roku ta liczba wzrosła do 500 milionów (to jest 2 milionów „tweetów” wysyłanych w czasie poniżej 6 minut). Jeśli traktować wiadomość tekstową ogra... więcej
  • Agnieszka Makowiecka-Pastusiak
    Holokaust i współczesne dzieci (2013)

    Leży przede mną kupka książek. Ładne okładki, ładne obrazki. Straszna treść. To książki o Holokauście dla dzieci, młodszych i starszych. Pojawiły się w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat. W Ameryce, gdzie jest ich zatrzęsienie, jakieś 20-25 lat temu. Wcześniej, bliżej wojny i Zagłady było to niemożliwe. Nie można było mówić o tym, co spotkało Żydów. Wszędzie1, także w Polsce.   Tu nie było rodziny, która nie byłaby... więcej

  • Elżbieta Bohomolec
    Czas w psychoanalizie (2013)

      Wprowadzenie                             Myśląc o psychoanalizie z perspektywy teorii Zygmunta Freuda (czyli determinizmu), według której zaburzające doświadczenia z przeszłości determinują teraźniejszość, możemy myśleć o analizie jako o dyscyplinie ukierunkowanej historycznie. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w psychoanalizie tak zwana prawda historyczna, o której mówił Freud, przeciwstawiając ją prawdzie realnej czy materialnej, nie jest zgodna z historią konstruowaną meto... więcej

  • Małgorzata Ojrzyńska
    Macho i jego syn. O męskości syna w odpowiedzi na homoerotyczne impulsy ojca – na kanwie powieści Jacka Dehnela „Saturn” (2011)

    Cóż większego na świecie niż twoje apetyty? Zjadłeś już sześcioro i pożerasz siódme; co jakiś czas przerywasz żucie... i rugasz bezgłowe ciało...: "Łamago, niedojdo, niechluju, klucho – mówisz – nierobie, skulidupo, pasożycie, leniu śmierdzący, impotencie, słabeuszu, mimozo, amebo – mówisz – pomyłko, śmieciu, niedorobku, wypierdku. … Zobacz, jak się spasłeś, wyglądasz jak baba, patrz na twój otłuszczony babski tyłek, dupa jak u dziewuchy, i to z tych grubszych, bij się, wierzgaj! A ty nic, n... więcej
  • Halina Pułaska-Borowicz
    Nieświadomość w biotechnologii. Dlaczego genetycznie zmodyfikowana żywność może wydawać się groźna? (2009)

    Nowe możliwości i wielkie szanse związane z wykorzystaniem biotechnologii stały się też powodem wielu obaw i lęków. Od dłuższego już czasu w Polsce, choć nie tylko, toczy się dyskusja dotycząca określenia zasad praktycznego wykorzystania organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO), które przybierają coraz bardziej restrykcyjny charakter. Obawy te znajdują wyraz między innymi w próbach utworzenia „stref wolnych od GMO”1, a jednocześni... więcej

  • Zbigniew Kossowski
    Feminizm i psychoanaliza (2003)

    Czy psychoanaliza potrzebna jest feminizmowi? Czy feminizm jest potrzebny psychoanalizie? A może trzeba inaczej postawić pytanie: czy psychoanaliza ma coś ważnego do powiedzenia na temat kobiecości i miejsca kobiet w świecie?   Lisa Appignanesi i John Forrester wskazują na nieprzypadkową zbieżność narastających w środowisku psychoanalitycznym w latach międzywojennych sporów o naturę seksualności kobiecej z pojawieniem się po I wojnie światowej ruchów feministycznych. Ich zdaniem losy psychoanalizy i feminizmu były ze sobą... więcej